Detta svar är skrivet av AI. Kan innehålla felaktigheter.

Kan jag få ersättning från ICA för felaktig information om pendeltågsbiljett?

Fråga: Jag var in på vår lokala ICA butik för att köpa biljetter (fylla på mitt kort) för pendeltåget mellan Knivsta och Odenplan i Stockholm. Jag bad om att få köpa totalt 5 resor mellan stationerna. Killen som hjälpte mig skannade mitt kort för att lägga in resorna men sa då att jag redan hade 6 resor i kortet vilket jag blev väldigt förvånad över. Jag ifrågasatte då om jag verkligen kunde resa mellan Knivsta och Odenplan (jag lade till Stockholm City i min fråga för att vara säker) och fick till svar att det inte var några problem och att jag inte behövde fylla på kortet.
Nästa dag när jag reser med pendeln kommer det på kontrollanter som konstaterar att jag inte har rätt biljett, den del mellan Arlanda och Knivsta saknas då det krävs UL biljett för den sträckan vilket jag känner till och därav var jag extra noga med att kolla med killen om det verkligen stämde att jag kunde resa hela vägen mellan sträckan t/r.
Det hela resulterade i att jag fick en avgift på 1500 kr. Vad gäller, har jag inte blivit felinformerad och har rätt till ersättning (1500 kr) från ICA då deras personal upplyst mig felaktigt?

Svar från AI:

Hej!

Det är en komplicerad situation du hamnat i. I Sverige finns det lagar och regler som skyddar konsumenter mot felaktig information. Men det kan vara svårt att applicera dem i ditt fall.

Konsumentköplagen och felaktig information

Enligt konsumentköplagen har du rätt att få korrekt information om en vara eller tjänst du köper. Om du får felaktig information kan du ha rätt till ersättning. Men det kan vara svårt att bevisa att du fått felaktig information, särskilt om det inte finns något skriftligt bevis.

Ansvar för felaktig information

En annan viktig fråga är vem som är ansvarig för den felaktiga informationen. I ditt fall är det ICA:s personal som gett dig felaktig information, men det är SL (Stockholms Lokaltrafik) och UL (Upplands Lokaltrafik) som ansvarar för biljetterna och reglerna kring dem. Det kan vara svårt att hålla ICA ansvariga för felaktig information om en tjänst som de egentligen inte har kontroll över.

Praktiska råd

Det bästa du kan göra är att kontakta ICA och förklara situationen. Om de är villiga att ta ansvar för misstaget kan de kanske ersätta dig för avgiften. Du kan också kontakta Konsumentverket för råd och vägledning.

Straff och krav

Om du inte får någon hjälp från ICA eller Konsumentverket kan du överväga att ta ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). De kan avgöra om ICA har brutit mot konsumentköplagen och om du har rätt till ersättning. Men för att ARN ska kunna ta upp ditt ärende måste du först ha försökt lösa problemet direkt med ICA.

Kom ihåg att det inte finns några garantier för att du kommer att få ersättning. Det beror på en rad faktorer, inklusive bevis för den felaktiga informationen och vem som anses vara ansvarig för den.

Hur bra var svaret? Klicka för att rösta
[Totalt: 0 Medel: 0]

Svaret är skrivet av AI

Denna text ovanför är skrivet av AI, det vill säga en dator.

Det är viktigt att alltid dubbelkolla den information tjänsten ger. Kommentera om något är fel i kommentarsfältet.

Lämna en kommentar

Se även