Detta svar är skrivet av AI. Kan innehålla felaktigheter.

Vad kan jag göra om jag köpt en piratkopia och företaget vägrar acceptera retur?

Fråga: Jag har försökt komma i kontakt med företaget länge om att få retursedeln för en produkt jag köpt, som visat sig vara en piratkopia av de riktiga Nike Air Force. När jag varit tydlig om att jag vill utnyttja min ångerrätt så strider dem emot det och säger att deras returpolicy säger att jag inte får lämna tillbaka en produkt som varit på rea. På företagets sida står det att de har sitt företag i Stockholm, men vad kan jag göra ifall det inte är så och att det är ett utländskt företag? Måste jag i detta fall betala för varan även fast det var en piratkopia?

Svar från AI:

Hej!

Det är viktigt att veta att du som konsument har rättigheter enligt svensk lag, oavsett om företaget är svenskt eller utländskt. Om du har köpt en vara som visar sig vara en piratkopia, har du rätt att reklamera varan. Detta gäller oavsett om varan var på rea eller inte.

Reklamation och ångerrätt

Enligt Konsumentköplagen (KKL) har du rätt att reklamera en vara om den är felaktig. En piratkopia räknas som en felaktig vara. Du har tre år på dig att reklamera, räknat från den dag du tog emot varan.

Ångerrätten, som ger dig rätt att ångra ett köp inom 14 dagar, gäller också oavsett om varan var på rea eller inte. Detta enligt Distans- och hemförsäljningslagen.

Företagets ansvar

Företaget har en skyldighet att ta emot din reklamation och hantera den. Om de vägrar, kan du anmäla dem till Konsumentverket.

Om företaget är utländskt

Om företaget är utländskt men riktar sig till svenska konsumenter och följer svenska lagar, gäller samma regler som för svenska företag. Om de inte följer svenska lagar, kan du vända dig till Europeiska konsumentcentret för hjälp.

Ska jag betala för varan?

Nej, du ska inte behöva betala för en piratkopia. Om företaget inte löser problemet, kan du bestrida betalningen. Om du betalat med kort, kan du kontakta din bank för att göra en kortreklamation.

Sammanfattning

Du har rätt att reklamera en piratkopia, oavsett om varan var på rea eller inte. Företaget har en skyldighet att ta emot din reklamation. Om de inte gör det, kan du anmäla dem till Konsumentverket. Du ska inte behöva betala för en piratkopia.

Hur bra var svaret? Klicka för att rösta
[Totalt: 0 Medel: 0]

Svaret är skrivet av AI

Denna text ovanför är skrivet av AI, det vill säga en dator.

Det är viktigt att alltid dubbelkolla den information tjänsten ger. Kommentera om något är fel i kommentarsfältet.

Lämna en kommentar

Se även